Hästens tänder

Idag hade vi en jätte intressant föreläsning om hästens tänder.

Trodde faktiskt att det bara skulle bli en massa korvstoppning och att jag lätt skulle somna (vaknade av att rumsgrannen damsög sitt rum vid 23.30 igårnatt!!) men det var faktiskt intressant hela föreläsningen igenom.

Detta låter säkert helt crazy för ngn som inte har hästar som största intresse, och det accepterar jag ;)

Iaf så gick veterinären igenom olika skador som kommer av felbetsling m.m och jag tror de flesa av oss fick en riktig aha-upplevelse när människan säger att det snällase bettet för en hästs mun faktiskt är ett smalare bett.

Detta för att hästens mun egentligen inte är till för att ha ngt i munnen annat än mat, så när man nu ska göra plats för ett bett så är det mindre obehaglig för hästen med ett smalare bett än ett tjockt.

Mer var att ett rakt jaktbett faktiskt är mycket bättre än både ett vanligt delat och ett tredelat bett! Detta blev mycket diskuterat under rasten.

Sedan var det praktiska övningar ute på en ridskoladär vi först fick öva oss på hur man undersöker en häst i munnen. Detta säger inte att vi blir experter, veterinären ville mer bara visa hur det går till.

Vi blev indelade i grupper och fick prova olika typer av bett och se vilka som låg bra och fick mer konkret se effekten av vad ett för sort och ett för litet bett kan ha för åverkan på hästen och ridningen.


Ena sidan av en hästs mun.



Vanliga tvådelade bett kan orsaka nypsår om de inte är anpassade exekt efter hästen.


Tredelat är faktiskt snällare mot hästens mun då det inte bli lika stor nypeffekt som av de tvådelade.


Ett jaktbett med rak stång och kedja under hakan är ännu snällare mot hästens mun då den raka stången inte kan nypa hästen och kedjan under hakan gör så att bettet ligger stadigare.

Lite info om bett och vad jag fick lära mig idag :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0