You ask, I do



Fick en förfrågan om receptet på grytan som jag skrev om för ett tag sedan ^^

Självklart ska jag dela med mig av detta goda recept!

För 6 pers behöver du:

9 hg fläskfilé
2-3 ölkorvar (valfri smak, men jag använder kabanossi)
1 burk syltlök (195 g)
1 burk urkärnade svart oliver (detta utesluter jag då varken jag eller älskling gillar det)
1-2 röd paprika i strimlor/bitar
ca 1 dl hackad ättiksgurka (eller cornichons)
4-5 dl vispgrädde (Jag använder vanlig matlagninsgrädde)
1 msk vetemjöl
1 tsk mejram
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör såhär:

-Fina till filén och skär den i skivor lagom tjocka.

- Skär korven i bitar och bryn den i en tjockbottnad gryta.

- Ta ur korvarna och bryn filén iställer, krydda med salt och peppar samt med mejramen (Observera!: om du häller ut mejramen i handflatan och gnuggar med andra handen i mejramen och sedan häller i grytan så blir det bättre smak från kryddan)

- Strö över mjölet och häll i syltlöken, oliverna, gurkan och paprikan.

- Häll sedan på grädden och låt koka i ca 10 minuter.

Serveras med ris eller pressad potatis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0