Gimp Turtorial

Tänkte köra en litet Gimp tutorial ^^ Vet inte riktigt vad man kallar effekten men i enkla drag så gör det så att man kan välja ut ett motiv i bilden som man vill ha skarpt och gör resten av bilden oskarp ^^

Gimp är ett gratisprogram som är enkelt att ladda ner.

Titta längst ner för före och efter bild :)



Börja med att ta fram den bild du vill jobba med. Dublicera lagret så att du får två lager med samma bild.



Tryck på knappen Filter.



Gå till Rörelseoskärpa.



Då får du fram ett till fönster. Här kan du välja vilken typ av oskärpa du vill ha. Jag valde linjär. Sedan kan du vid pil 2 välja lite hur din oskärpa ska yttra sig. Välj eget eller ta samma som jag.
Pil 3 visar ett fönster där du ser hur valen du gör påverkar hur oskärpan ter sig.
Tryck på OK.



Då blir bilden såhär! Visst vart det oskärpa så det bara skriker om det! Hur gör man nu då för att få något skarpt i bilden?



Gör såhär! Tryck på suddaren. Sedan väljer du vid den mellersta pilen hur mycket du vill sudda bort i varje drag, välj något under 100% så att bilden fortfarande ser sammanhängande ut.
Vid pilen längst ner väljer du vilken borste du ska använda. Jag rekomenderar den som är "fuzzy", detta gör att kanterna som du suddar inte blir så skarpa.



Sedan är det bara att "sudda fram" det motiv du vill ha skarpt :)



Högerklicka sedan på det översta lagret. Fortsätt upp till "förankra lager" och välj det.



Voila!

Före:



Efter:
Notis- Jag förminskade bilden en aning innan jag började med rörelseoskärpan!



En snabb tutorial! Hoppas den gav er ngt iaf ^^


Kommentarer
Postat av: frida

bra blogg du har!besök gärna min blogg! ha det bra/Frida!:)

2011-01-14 @ 17:08:13
URL: http://pahastensrygg.blogg.se/
Postat av: ModelBea



Hej :) !

Var med och tävla om en massa extraläsare hos mig i "Dagens bloggar" Idag drar jag 3 vinnare!!



Kram Bea

2011-01-14 @ 17:28:03
URL: http://modelbea.blogg.se/
Postat av: stella

vilken bra tutorial :D och bilden blev jättesnygg :)

2011-01-14 @ 18:45:27
URL: http://stellia.blogg.se/
Postat av: GUEVACCI

tack :D

2011-01-14 @ 18:48:39
URL: http://guevacci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0